Da li ste znali/e da samo u Americi godišnje ugine više od 110 miliona životinja zbog kozmetičkih testiranja? Uprkos imenu, industrija lepote krije ružnu istinu u samoj svojoj srži. Milioni miševa, zečeva, žaba, ptica, majmuna, pacova i drugih životinja svake godine završi u laboratorijama poznatih kozmetičkih brendova, gde preživljavaju nehumana i surova testiranja koja navodno teže da osiguraju bezbednost završnog proizvoda za čoveka.
Ova testiranja često uključuju nemilosrdne prakse tokom kojih životinje moraju da gutaju ili udišu toksična isparenja, podnose neprirodne proizvode na krznu i koži, i još mnogo, mnogo toga. Povrh svega, kompanije ove životinje drže u zastrašujućim uslovima, socijalno izolovane i psihološki izmučene u malim kavezima.
Da stvar bude još gora, brojne studije su već odavno pokazale da testiranja kozmetike na životinjama nisu neophodna, da su bespotrebno skupa, i da ne dovode do željenih zaključaka. Naime, životinje imaju drugačiji metabolizam i kožu od čoveka, pa, shodno tome, njihova reakcija na određeni proizvod ne mora da garantuje istu reakciju kod čoveka. Uprkos tome, kozmetičke kompanije širom sveta nastavljaju da žrtvuju živa bića svojoj proizvodnji, i države još uvek ne čine sve u svojoj moći da ih u tome spreče.
Mnoge zemlje na svetu nemaju nikakvu regulativu koja bi zabranila testiranje kozmetike na životinjama — ili je imaju tek kao preporuku. U Sjedinjenim Američkim Državama (SAD), na primer, zakonska regulativa se razlikuje od države do države, ali je poslednjih godina većina usvojila potpunu zabranu prodaje kozmetike testirane na životinjama. Sa druge strane, Kina zakonom zahteva testiranje na životinjama.
Kada je reč o Srbiji, naša regulativa teži da se uskladi sa onom koju je sprovela Evropska Unija, a koja zabranjuje testiranje kozmetike na životinjama — i njenu prodaju — osim ako ne postoji nikakva alternativa, i to samo za proizvode od životne važnosti, kao što su lekovi, a kojima ne pripada takozvana estetska kozmetika. Međutim, slučaj je takav da ćete danas u bilo kojoj apoteci ili drogerijskom lancu pronaći većinu proizvoda koji su zapravo testirani na životinjama, što nas dovodi do važnosti preuzimanja odgovornosti za kupovinu ovakve kozmetike od strane svakog/e od nas.
Odgovorna kupovina na individualnom nivou može dovesti do smanjenja profita za kompanije koje i dalje sprovode testiranja na životinjama — i time ih motivisati da promene svoj način poslovanja. Ali, kako da znate koji brendovi posluju bez okrutnosti da biste mogli da ih podržite?
Cruelty-free kozmetika (bez okrutnosti; prim. prev) je ime za onu kozmetiku koja je proizvedena bez prethodnog testiranja na životinjama. Rezon Magazin za vas otkriva koji cruelty-free brendovi su dobili sertifikate zbog svoje odgovorne proizvodnje i na šta da obratite pažnju kada kupujete kozmetiku ako želite da podržite put do sveta bez okrutnosti prema životinjama.
Popularni kozmetički brendovi sa PETA oznakom u Srbiji
Budući da je u Srbiji i dalje dozvoljena prodaja kozmetike koja je testirana na životinjama, biće vam teško da pronađete onu koja to nije — osim ako ne znate šta da tražite. Da li ste ikada na kremi, puderu, maskari ili bilo kom drugom proizvodu videli/e mali logo zeca koji skače? Upravo ovu oznaku će imati cruelty-free proizvodi koji su dobili sertifikat od američkog udruženja za zaštitu životinja, poznatu pod nazivom PETA.
People for the Ethical Treatment of Animals (doslovno, ,,ljudi za etičko tretiranje životinja”; prim. prev), ili skraćeno PETA, je najveća organizacija na svetu koja se bavi zaštitom prava životinja. Ima više od 9 miliona članova/ica i prepoznaju je i podržavaju mnoge države, što u Americi, to i u Evropi. PETA se najviše trudi da pomogne životinjama koje trpe nasilje u industriji zabave, laboratorijama i prehrambenoj i modnoj industriji, iako se njena delatnost širi da obuhvati i mnoga druga mesta i situacije u kojima životinje trpe neku vrstu zlostavljanja.
Kada je reč o industriji lepote i kozmetike, PETA je uvela sertifikat za sve kompanije koje ne testiraju proizvode na životinjama. Naime, PETA cruelty-free je termin koji ova organizacija koristi da označi brendove i proizvode koji nisu prošli fazu testiranja na životinjama, čime promoviše njihovo poslovanje i teži da skrene pažnju javnosti na važnost ,,izbora bez okrutnosti”. Jednom kada kompanije dobiju ovaj sertifikat, PETA im dozvoljava da koriste prepoznatljivi cruelty-free logo u obliku zeca koji skače, što je svojevrsni simbol slobode životinja.
Kada je reč o kozmetici koja se prodaje u Srbiji, neki od najpopularnijih brendova kod nas koji imaju PETA cruelty-free oznaku su:
- Bielenda
- Catrice
- Dr Hauschka
- Dove
- Essence
- Eveline Cosmetics
- Golden Rose
- Milani
- NYX Professional Makeup
- Physicians Formula
- Rimmel
- Revuele
- Revolution
- Revox
- Rude Cosmetics
- Wet n wild
Ostale brendove možete potražiti u PETA bazi podataka.
Cruelty-free kozmetika bez PETA oznake
Ipak, treba imati na umu da nisu svi cruelty-free brendovi podneli zahtev za PETA oznaku, naročito oni koji ne prodaju svoje proizvode na američkom tržištu. Dakle, ako na proizvodu ne postoji logo zeca koji skače, kako onda znati koji brendovi u industriji lepote posluju bez okrutnosti?
Neretko se dešava da kompanije tvrde kako ne testiraju svoje kozmetičke proizvode na životinjama, a u realnosti plaćaju drugim firmama (na primer, dobavljačima/icama ili trećim licima koja im obezbeđuju sastojke) da to čine umesto njih. Takođe je česta praksa da kozmetički brendovi za javnost tvrde kako prodaju cruelty-free kozmetiku, a zapravo to čine i u Kini, gde se zakonom zahteva testiranje na životinjama, što ih automatski diskvalifikuje kao cruelty-free.
Dakle, ako želite da budete sigurni da kozmetički brend posluje bez okrutnosti, prvo proverite da li prodaje svoje proizvode u Kini. Zatim, ispitajte listu njihovih dobavljača/ica i saradnika/ica — i da li ova treća lica sprovode testiranje na životinjama.
Rezon Magazin je za vas izdvojio neke popularne brendove u Srbiji koji ispunjavaju ove cruelty-free kriterijume:
- Afrodita
- Apivita
- Alverde
- Ana Ivanović
- Biobaza
- Embryolisse
- Garnier
- La Piel
- Natura Siberica
- Weleda
- Ziaja
Kako odgovorno kupovati kozmetiku u apotekama i drogerijama
Evidentno je da cruelty-free kozmetika trenutno čini znatno manji procenat sveukupnog tržišta kozmetike kod nas. Zato je važno poveriti poreklo svakog proizvoda pre kupovine ukoliko želite da budete sigurni/e da kupujete odgovorno prema životinjskom svetu.
Imajte na umu da, iako je Rezon Magazin za vas izdvojio neke popularne i široko dostupne cruelty-free brendove, sigurno nismo uspeli obuhvatiti sve njih. Industrija lepote je široko polje koje broji mnoge kompanije. Uvek obavite sopstveno istraživanje određenog brenda pre kupovine — naročito ako ga ne nalazite na našoj listi.
Važno je takođe podcrtati da PETA koristi termin cruelty-free i za kozmetiku koja možda sadrži proizvode životinjskog porekla ali prosto nije testirana na životinjama. Razlog je taj što se ova organizacija trudi da prepozna svaki korak napretka u potpunoj eliminaciji nametnutih uloga koje životinje imaju u čitavoj industriji lepote.
PETA svakako preporučuje kupovinu i upotrebu potpuno veganskih proizvoda, odnosno onih proizvoda koji nemaju nijedan sastojak životinjskog porekla. Shodno tome, ona ima poseban logo koji označava one brendove i kozmetičke proizvode koji su potpuno veganski.
O tome koja je veganska kozmetika dostupna na našem tržištu, govorićemo u posebnom tekstu.
Izvor naslovne fotografije: Freepik