Od 2020. do 2023. godine, procenat ljudi koji posao obavlja od kuće je skočio sa 13% na čak 28% na globalnom nivou. Najveće procentualno povećanje doživeo je, sasvim očekivano, tehnološki sektor, za koji čak 67% radnika i radnica obavlja posao iz svog doma.
Vrtoglavi razvoj tehnologije, pandemija koronavirusa i ekonomske promene (čitaj krize) širom sveta uticale su na to da sve više radnika i radnica želi da radi od kuće — ali i na poslodavce i poslodavke da im to omoguće. Rad od kuće, međutim, nije ni blizu tako idiličan kao što može izgledati na prvi pogled.
Sa jedne strane, na primer, rad od kuće smanjuje troškove i teškoće dnevnog putovanja na posao. Sa druge strane istog novčića, poslodavac ili poslodavka nije uvek u obavezi da obezbedi sva sredstva neophodna za rad, te većina radnika i radnica mora da oprema kućnu kancelariju iz sopstvenog džepa. A, budući da se u ovom slučaju dosta vremena provodi u zatvorenom prostoru, dobro opremanje kućne kancelarije je neophodno za neometan i efikasan rad, kao i mentalno blagostanje.
Ako ste se i vi našli/e u situaciji da radite od kuće, i želite da uredite svoj radni prostor tako da bude prijatan za svakodnevno obavljanje zadataka, saveti iz ovog teksta će vam pomoći da to i ostvarite.
Kako da izaberete kancelarijski prostor u kući i prilagodite ga svom poslu
Pre nego što započnete opremanje kućne kancelarije, izdvojite nekoliko trenutaka da napravite generalan plan za ono što želite da postignete. Tako ćete bolje znati koji komadi nameštaja i opreme su vam potrebni, ali i kako da ih uklopite tako da postignete željeni stil i atmosferu.
Videćete da je atmosfera veoma važna kada je reč o prostoru u kome ćete provoditi bar 8 sati dnevno — a i više, ako nemate luksuz da odvojite kancelariju od drugih prostorija u kući.
- Razmislite o veličini prostora koji vam je potreban. Za neke ovaj korak može izgledati jednostavan. Nekome je samo potreban samo sto za pisanje, stolica i dobar par slušalica. Ipak, u zavisnosti od posla koji obavljate, može vam biti potrebno i mnoštvo drugih stvari, od velike police za sve vaše sveske, dnevnike i ostalu dokumentaciju, do postolja za video rekordere, studijsko osvetljenje i slično. Zato dobro razmislite koliko vam je prostora potrebno za kućnu kancelariju — i koji prostor za to možete iskoristiti. Ako imate posebnu prostoriju koju možete sebi dodeliti za rad od kuće, to je najbolja opcija, jer tako imate priliku da odvojite posao od ostalih aktivnosti u kući, i mentalno, fizički i zvučno se izolujete, prema potrebi posla. Većina radnika i radnica od kuće, međutim, mora da odvoji deo soba koje su već u upotrebi, pa je važno dobro izračunati gde se kućna kancelarija najbolje uklapa.
- Imajte na umu prirodno osvetljenje. Prirodna svetlost je najbolji prijatelj u radu. Što više sunčeve svetlosti bude dopiralo u vašu radnu prostoriju, to će vam oči biti odmornije. Uz to ćete koristiti i manje veštačke svetlosti — a samim tim, i manje trošiti struju. Zato dobro pogledajte gde u kući možete postaviti svoju radnu stanicu tako da prirodna svetlost uvek pod dobrim uglom pada na vaš radni sto.
- Izaberite ambijent i stil koji vam se dopada. Kada odaberete prostor, možete da počnete da razmišljate o tome koji stil želite da postignete. Da li je to hladni ili topli minimalizam? Eklekticizam? Ove godine je mnoštvo dizajna enterijera doživelo popularnost, i možete neke od njih primeniti i na svoju kućnu kancelariju. Vizuelni aspekt prostora za rad je veoma važan kada je reč o postizanju komfora.
- Odaberite dobru boju zidova. U skladu sa stilom koji želite da postignete, možete već razmišljati o boji zidova za svoju kućnu kancelariju. Neutralni tonovi poput bele i bež su uvek u modi, i uklapaju se dobro u različite dizajne enterijera. Ali hrabre boje, kao što su zelena, plava, narandžasta i ružičasta takođe mogu oživeti prostor na neočekivane načine i učiniti da se osećate prijatnije. Pustite mašti na volju i uvek slušajte svoj unutrašnji glas prilikom opremanja kućne kancelarije jer, naposletku, vi ćete biti ti koji ćete najviše vremena provoditi u njoj.
- Ustanovite da li vam je potrebna zvučna izolacija. Ako opremate zasebnu prostoriju za svoju kućnu kancelariju, a često provodite vreme na sastancima, možda je dobra ideja da zvučno izolujete svoj prostor. Zvučna izolacija je takođe dobar izbor ako živite u glasnom komšiluku, a buka vas dekoncentriše.
- Napravite sebi dobar pogled. Ovaj korak, nažalost, nije uvek lako ispratiti, ali ako ste u mogućnosti, postavite svoju radnu stanicu tako da uvek možete da pogledate kroz prozor, u zelenilo. Gledanje prirodnog okruženja, odnosno drveća i biljaka, može značajno smanjiti napetost i umor očiju, ali i sveukupni stres i anksioznost. Ako ne možete sebi da priuštite ovaj luksuz, možete sebi napraviti malu zelenu oazu za relaksaciju uz pomoć biofiličkog dizajna.
- Razmislite o biljnoj oazi. Bilo da možete da pogledate kroz prozor u zelenilo ili ne, mala zelena oaza će unaprediti vašu kućnu kancelariju. Studije pokazuju da čak i pogled na nekoliko kućnih biljaka može smanjiti stres i povećati produktivnost. Osim toga, neke biljke rade odličan posao u prečišćavanju vazduha i odbijanju insekata, te će vam pomoći da vašu kućnu kancelariju održite čistom i bezbednom za rad.
Kancelarijski nameštaj koji će vam biti preko potreban za rad od kuće
Najznačajniji korak pri opremanju kućne kancelarije jeste odabir nameštaja, jer to direktno utiče na dnevnu udobnost.
Kancelarijski sto
Vaš kancelarijski sto će biti ključan za obavljanje dnevnih poslova, pa je veoma važno da izaberete onaj koji je dovoljno prostran i postojan da na njemu možete da obavljate neophodne zadatke. Ako je vaša kućna kancelarija limitirana prostorom, možete i napraviti kompromis sa manjim radnim stolom i dodati police na kojima možete držati ostatak svoje opreme za rad.
Danas su dostupni i kancelarijski stolovi kod kojih možete manuelno podešavati visinu nogara. Ovo je dobra opcija ako nekada poželite da iskoristite pilates loptu za vežbe dok radite ili vam zatreba da stojeći odradite neke projekte. Ipak, imajte na umu da ovi radni stolovi zahtevaju nešto više ulaganja.
Kancelarijska stolica
Opremanje kućne kancelarije je nemoguće bez kvalitetne stolice za rad. Prolongiran sedeći položaj je usko vezan za povećan rizik od čitavog niz hroničnih bolesti, od kardiovaskularnih bolesti preko metaboličkih poremećaja do mišićno-skeletnih poremećaja. A loše držanje prilikom sedenja povećava ovaj rizik, uzrokujući pojačan bol u vratu i leđima, povišen stress, pa čak i depresiju.
Zato je veoma važno praviti redovne pauze za opuštanje, šetnju i kratku fizičku aktivnost — ali i obezbediti kancelarijski nameštaj koji će promovisati dobro držanje tokom celog dana. Dobra radna stolica će pružiti preko potrebnu potporu vašim leđima i primorati vas da sedite pravilno, ispravljene kičme i glave. Zato preporučujemo da najviše uložite u svoju stolicu za rad, i da je obavezno isprobate pre kupovine.
Kancelarijski fiokar ili polica
Ovo je treći komad nameštaja koji će vam biti preko potreban ako vodite računa o dosta dokumentacije za svoj posao. Polica na dohvat ruke će vam dozvoliti da lako i brzo pristupate svojim zapisima a da ne napravite haos u svom radnom prostoru i time narušite svoj fokus.
Izaberite veličinu police prema količini dokumentacije koju imate — ili stvari koje želite da izložite. Polica ne mora služiti samo za skladištenje sredstava za rad. Možete je takođe iskoristiti da učinite prostor lepšim i izložite stvari koje volite, kao što su knjige, muzičke ploče, dekorativni predmeti ili čak cveće.
U istom smislu možete iskoristiti i fiokar. Ovaj komad nameštaja može biti korisniji za one koji/e imaju dosta aksesora potrebnih za rad, a potrebno im je da ih uređeno organizuju, na dohvat ruke.
Stilsko uređenje prostora na ovaj način je veoma važno, jer će učiniti da se osetite komfornije i zadovoljnije, što će neminovno uticati i na vaše dnevne rezultate na poslu.
Kancelarijska oprema koja će olakšati vašu organizaciju i dnevne zadatke
U zavisnosti od posla koji obavljate, osim radnog stola i stolice vam može biti potrebno tek nekoliko dodatnih komada kancelarijske opreme. Ipak, danas postoji mnogo aksesoara koje možete upotrebiti da olakšate svoje svakodnevne zadatke.
- Organizatori za prostor i/ili sto. Osim police, u svoj radni prostor možete dodati mini organizatore. Jedan stalak sa fiokom pored radnog stola, na primer, može vam pomoći da držite sto organizovanijim tako što ćete u njega premestiti sitne aksesoare koji vam prave nered na radnom prostoru. Ali, osim većih samostalnih organizatora, možete iskoristiti i manje kutije i korpe sa pregradama da u njih lepo rasporedite olovke, papire, sveske, punjače i druge neophodne stvari. Ako imate veći radni sto, ovo je idealna opcija.
- Dodatni izvor osvetljenja. Prirodno osvetljenje je ključno u radnom prostoru, ali često neće biti dovoljno, posebno tokom zime — ili kada radite u drugoj smeni. Zato pažljivo izaberite lampu za svoj radni sto. Veštačko osvetljenje bi trebalo da bude dovoljno jako da vam omogući da neometano ispod njega čitate i obavljate druge zadatke, ali ne treba biti previše hladno i oštro, tako da uzrokuje stres očiju.
- Stalak za kompjuter. U zavisnosti od toga kakava vam je radna postavka, stalak za kompjuter vam može pomoći da podignete svoj monitor ili laptop, i tako izbegnete savijanje vrata tokom rada, budući da ekran treba da bude pozicioniran u visini očiju. Ovaj aksesoar nije neophodan ali vam može pomoći da izbegnete pritisak i bol u vratu.
- Tabla za zadatke i kalendar. Ako redovno imate mnogo dnevnih zadataka o kojima treba da vodite računa, tabla za zadatke iznad radnog stola vam može pomoći da se bolje organizujete. Sada su široko, i po povoljnim cenama, dostupne piši-briši table koje možete okačiti na zid i po njima pisati (i brisati) po potrebi. Ovakve table postoje i u vidu kalendara, tako da možete obeležavati predstojeće zadatke i događaje prema datumu.
- Stanica za utikače i kablove. Oni/e koji/e imaju mnogo tehnološke opreme će naći stanicu za utikače i kablove veoma korisnom za organizovanje prostora. Danas postoje stanice koje vam omogućavaju da na jednom mestu na struju povežete više uređaja i istovremeno povežete i sakrijete mnoštvo kablova, što je, kako i sam opis nagoveštava, neizmerno korisno za postizanje bolje estetike, ali i organizacije.
- Stanica za punjenje uređaja. Samostalni punjači za telefon, slušalice i ostalu tehnološku opremu vam dozvoljava da vaše preko potrebne uređaje uvek držite na oku i optimalnom nivou baterije. Na primer, danas postoje bežični stoni punjači koji vam dozvoljavaju da na njih priključite jedan ili više uređaja i punite ih ma gde da se izvor sa strujom nalazi. Potrebno je samo da ovakve punjače dopunite pred istek baterije — što je, opet, jednostavnije nego nezavisno punjenje nekoliko uređaja.
- Slušalice, mikrofon i/ili zvučnici. Prema vrsti posla, mogu vam biti potrebne i dobre slušalice sa ili bez kabla, mikrofon i/ili zvučnici. Ovi komadi tehnologije su naročito korisni ako stalno provodite vreme na sastancima, imate limitiran kancelarijski prostor a više članova porodice u domaćinstvu ili bučan komšiluk, ali i inače su odličan dodatak svakom radnom prostoru.
Dodatni saveti za opremanje kućne kancelarije
U ovom tekstu smo uglavnom govorili o kancelarijskom nameštaju i opremi koji vam mogu biti preko potrebni za obavljanje posla. Ipak, vi ste gazda ili gazdarica u vašem radnom prostoru, i slobodni ili slobodne ste da dodate sve one komade nameštaja i opreme za koje vi smatrate da su vam potrebni.
Veoma je važno da opremanje kućne kancelarije izvedete prema svom jedinstvenom planu. Iako vam neke stvari mogu biti potrebnije od drugih, nemojte se odreći nečega što vam može olakšati dnevne zadatke. Ne zaboravite ni aksesoare. Ukrasni predmeti možda neće služiti određenoj funkciji, ali će učiniti prostor prijatnijim i učiniti da se osećate komfornije u svojoj kućnoj kancelariji — u kojoj ćete, definitivno, provoditi dosta vremena.
Uvek razmišljajte o prostoru prilikom opremanja kancelarije za rad od kuće. Birajte nameštaj i ostale potrepštine prema veličini prostorije, tako da možete slobodno da se krećete i da vam sve bude na dohvat ruke. Ako imate mali prostor, strateški birajte radne elemente tako da ujedno možete da ih koristite i za obavljanje zadataka i za skladištenje. Na primer, radni sto sa fiokama je odličan izbor za manje prostorije.
Na kraju, ne zaboravite personalizaciju prostora. Personalizacija je velika reč savremenog doba, jer se danas preporučuje za sve vrste uređenja, od strateških planova kompanija do dekoracije bašte. U ovom kontekstu, ona označava uređenje prostora prema jedinstvenom duhu, željama i potrebama korisnika i korisnica, što, priznaćemo, ima smisla za opremanje kućne kancelarije.
Vi ćete provoditi najviše vremena u svom radnom prostoru, te zato ne oklevajte da ga opremite upravo onako kako se vama najviše dopada. Da li to uključuje jarko ružičaste zidove, veliku palmu u ćošku sobe ili ogroman TV na polovini zida? Zašto da ne? Na vama je da odaberete.
Izvor naslovne fotografije: Freepik