,,Sa nama se završava” je drama koja je premijerno u bioskope stigla 9. avgusta. Reč je o adaptaciji romana Colleen Hoover koja je još tokom najave privukla dosta pažnje, budući da je pisano delo postiglo veliki uspeh kod publike.
Roman ,,Sa nama se završava” je mnogo pre adaptacije u film okarakterisan kao TikTok hit, a platforme kao što su Goodreads beleže njegove milionske preglede i recenzije. Stoga ne čudi što smo i mi jedva čekale da pogledamo ovaj film i napišemo recenziju.
Ukoliko niste gledali/e ,,Sa nama se završava”, imajte na umu da ovaj tekst otkriva celokupnu radnju filma. Preporučujemo da ovaj tekst pročitate tek nakon što pogledate film.
Tema i radnja filma ,,Sa nama se završava”
Film ,,Sa nama se završava” govori o Lili Blosom Blum (Lily Blossom Bloom), ženi koja je otišla od svoje porodice da živi u Bostonu i tamo ostvari svoj san — da otvori cvećaru sa unikatnim cvetnim aranžmanima. Lili, naime, za sobom vuče traumu nasilja iz detinstva. Film se otvara tako što ona odlazi na sahranu svog oca, o kome ne može da kaže ništa lepo, niti da oseti tugu zbog njegove smrti. Razlog tome se postepeno otvara kroz radnju — Lilin otac je bio nasilnik koji je psihički i fizički maltretirao njenu majku, njenog prvog dečka, i nju samu.
Bežeći od ovog problema, Lili se seli u Boston, gde započinje novi život i sreće Rajla Kinkejda (Rye Kincaid), zgodnog, lepog i uspešnog hirurga sa kojim se momentalno povezuje. Sticajem okolnosti, Lili na svojoj cvećari počinje da radi uz pomoć Alise (Allysa), Rajlove rođene sestre, preko koje ponovo dolazi u kontakt sa Rajlom i ostvaruje romantičnu vezu.
Naizgled sudbinski određen, ovaj romantični odnos počinje uz cveće, pažnju i vrtoglavu zaljubljenost, da bi se završio u nasilju. Lili postepeno počinje da uviđa da Rajl ima karakteristike koje je u mnogome podsećaju na njenog oca, a pojava Atlasa Karigana (Atlas Corrigan), njene prve ljubavi, počinje da otkriva ovaj odnos u svom pravom svetlu još jače i brže. Nakon serije nasilnih incidenata, Lili konačno postaje svesna problema u kome se našla, i trudna, odlučuje da sa ćerkom živi odvojeno od, sada već svog zakonskog, supruga.
Kao što naslov i nagoveštava, ,,Sa nama se završava” prvenstveno govori o prekidanju točka nasilja kroz generacije, i kao takav, opisuje i problematizuje različite fenomene porodičnog i partnerskog nasilja.
Propusti i izneverena očekivanja — ali i precizna reprezentacija cikličnosti nasilja
,,Sa nama se završava” je primljen različito kod publike. Neki/e su skloni/e da ga okarakterišu kao isprazno ostvarenje sa mnogim propustima u radnji i likovima, a drugi/e kao moderan film koji govori o važnoj temi. U nastavku otkrivamo i razloge za ovako podeljenu kritiku.
Nekonzistentnosti u radnji i dijalogu
Blago rečeno, priča filma ,,Sa nama se završava” je neodrživa u mnogim aspektima, počevši od imena protagonistkinje Lily Blossom Bloom, koje doslovno znači ,,cvetanje ljiljana” (prim. prev,) pa sve do scenarija i dijaloga pomalo odvojenog od stvarnosti, kao što je način na koji se protagonistkinja upoznaje sa svojom novom prijateljicom i radnicom Alisom. Čitava priča o otvaranju cvećare je, zapravo, romantizovana. Prodaja uvelog cveća, sudbinsko upoznavanje likova na neočekivanim lokacijama, pa i njihova vrtoglava uspešnost, bogatstvo i pomalo čudni dijalozi često lišeni značenja i stvarnosti čine ovaj film teškim za ispratiti u određenim segmentima.
U nekim trenucima, teško je zaista se uključiti, odnosno uroniti u film, posebno jer postavka filma, mesta odvijanja radnje, kostimi i ostali rekviziti nedvosmisleno ukazuju na milionski dubok budžet. Ovo razmetanje, često nepotrebno, odvlači pažnju sa nekih drugih važnih aspekata filma, a ne doprinosi radnji. Na primer, činjenica da se likovi filma oblače u jednodelna odela da besplatno piju u baru ili skupocena žurka koja traje tek minut ili dva na ekranu služe samo kao mlake potpore radnje kojima se insistira na vizuelnom aspektu pre nego na temi filma.
Zatim, roman ,,Sa nama se završava” se centrira oko važne simbolike ljiljana. Cveće u romanu nije tek sporedni element već važan simbol koji ukazuje upravo na nadu i izdržljivost glavne junakinje. Lili beži od porodične tragedije u baštu, gde uzgaja prelepo i snažno cveće iz zemlje, pokazujući i sebi i drugima da nešto može iznići i uzdići se iznova bez obzira na prošlost i okruženje. Ljiljani, koji se nalaze i u samom imenu protagonistkinje, sami po sebi označavaju nevinost, ljubav i ponovno rođenje — teme koje su sve centralni deo filma ,,Sa nama se završava”.
Ipak, u filmu se ova simbolika pojavljuje tek nakratko, a cvećara sa uvelim cvećem deluje više kao viktorijanski koncept koji nikada zapravo ne bi ostvario profit na današnjem tržištu.
Neuverljivost kraja
Osim navedenog, film ,,Sa nama se završava” ima i neuverljiv kraj. Činjenica da protagonistkinja samo odlazi od svog muža nasilnika, a onda ga i pusti da bude u njenom životu tokom trudnoće i prosto traži razvod, što on prihvata, deluje zaista kao nešto što bi se teško desilo u stvarnom svetu.
Pored toga, završne scene filma prikazuju Lili i Rajla kako razgovaraju o svojoj ćerki. Ma koliko da je njeno pitanje ,,Šta bi rekao našoj ćerki kada bi bila sa osobom koja je udarila ili gurnula niz stepenice?” deluje tačno i dobro usmereno, da li je zaista realno očekivati da će nasilnik prepoznati taj problem, kao što je Rajl učinio? A, onda, da li je realno da se ,,razbijanje točka nasilja” odvije tako što će žrtva nasilja pustiti da nasilnik i dalje bude u životu njene ćerke?
Promocija filma kao romantične komedije
,,Sa nama se završava” nije romantična komedija, i pokušaj određenih članova i članica produkcijskog tima da se ovaj film tako okarakteriše je naišao na veliku osudu. Iako je teško pretpostaviti šta se zaista desilo među ljudima zaduženim za pravljenje filma, rascep se očigledno dogodio između direktora Džastina Baldonija (Justin Baldoni), koji glumi Rajla, i Blejk Liveli (Blake Lively), koja glumi Lili.
Ovakve teme nas inače ne bi interesovale da se spomenuti rascep nije dogodio propraćen kritikom publike zbog promocije filma kao romanse. Naime, gledaoci i gledateljke su zamerili/e Blejk Liveli što je nonšalantno promovisala film o nasilju kao romansu, i pritom iskoristila priliku da predstavi svoju novu liniju proizvoda za kosu, pritom ne dajući uopšte (ili dajući tek u tragovima) pažnju tako važnoj temi oko koje se film očigledno centrira. Ovakva promocija bez sumnje može naštetiti ne samo filmu već i publici koju ,,Sa nama se završava” upravo pretenduje da edukuje.
Sa druge strane, Džastin Baldoni je izašao u promociju filma samostalno, i u svojim intervjuima je govorio da se nada da je film ,,Sa nama se završava” podstakao bar jednu osobu koja ga je gledala da prekine točak nasilja — jer to bi bio njegov pravi uspeh.
Tačan opis nezdravog odnosa
Bez sumnje, ,,Sa nama se završava” ima brojne nedostatke. Ali, priča se zgušnjava i pročišćava u onim trenucima kada se fokusira na romantični odnos koji se nalazi u njenom središtu. I mada neko može smatrati da je upoznavanje i zaljubljivanje Lili i Rajla prebrzo da bi bilo istinito, postoji i onaj aspekt ,,zaslepljenosti” koji mislimo da je ,,Sa nama se završava” odlično predstavio. Rajl je lep, zgodan, bogat hirurg (ni manje ni više), koji zbog protagonistkinje odlučuje da ostavi svoj nonšalantni život neobaveznih romantičnih veza i koji je obasipa znacima pažnje i ljubavi. Cveće, večere, izlasci, događaji se na ekranu brzopleto nižu, nalikujući previše na ono što zovemo ,,obasipanjem ljubavlju” ili love bombing.
Za one koji/e nisu upoznati/e sa ovim terminom, reč je o sintagmi koja opisuje specifičnu vrstu manipulacije, u kojoj jedna strana obasipa drugu stranu prekomernom pažnjom da bi stvorila osećaj sigurnosti i zaljubljenosti, i time je suptilno prisilila da kasnije prihvati događaje i akcije koje inače ne bi. Na primeru ovog filma, Rajl svojom inicijalnom pažnjom i nežnostima stvara ,,podlogu” za svoja kasnije nedozvoljena ponašanja, krijući se iza maske savršenog, pažljivog muškarca svaki put kada načini nedopustivi postupak.
U trenucima kada Rajl fizički povredi Lili, ona nije sigurna šta se zapravo desilo, što je film maestralno predstavio zamagljujući kritične momente udaraca. Tek kada on otvoreno seksualno nasrne na nju, Lili se seti svega jasno, i mi možemo da vidimo šta se stvarno desilo, što odlično predstavlja način na koji manipulacije nasilne osobe funcionišu, zamagljujući sud i veru u sopstvena osećanja, pa i fizička čula.
U tom smislu, ,,Sa nama se završava” je odlično predstavio razvoj jednog nezdravog (ili, kako to u poslednje vreme zovemo, toksičnog) odnosa i sve one pojedinosti koje vode do ,,destabilizacije” jedne osobe, odnosno razloge zbog kojih jedna osoba postaje žrtva druge osobe, ma koliko da tome želi da se suprotstavi.
Važna predstava o nasilnim osobama
Ono što se čini kao najveća vrednost ovog filma je njen prikaz nasilne osobe. Kada mislimo o ljudima koji su skloni nasilju, zamišljamo one osobe koje ,,lako izgore”, viču, otvoreno loše tretiraju sve oko sebe, i uopšte imaju razne karakteristike koje je lako spoznati kao nasilne. Ovo u stvarnosti, međutim, uopšte ne mora biti tačno.
Kao što je film ,,Sa nama se završava” pokazao, nasilna osoba može biti i pažljiva i nežna i uspešna. Ona se naočigled može odnositi dobro prema svima, pa i prema svojoj porodici, sve do određenih trenutaka odnosno ,,okidača”. A onda, i sam odnos sa nasilnom osobom nije uvek ispunjen samo lošim stvarima i momentima. Nezdrava i nasilna veza može takođe imati svoje srećne trenutke, što zapravo otežava žrtvi da prepozna one negativne.
Spomenuto ,,obasipanje ljubavlju” je svojevrsna taktika manipulacije koja čini žrtvu nesigurnom u sopstvena osećanja i čula. Rajl će zvučati zabrinuto za svoju partnerku i pružiti joj prvu pomoć kada se povredi — a zatim je voditi na večere i kupovati poklone. Zato će Lili tek kasnije postati svesna da je pala na pod zato što je partner udario, a ne zato što se okliznula, ili da je pala niz stepenice zato što je on gurnuo, a ne zato što se slučajno saplela.
U tom smislu, ,,Sa nama se završava” savršeno daje odgovor onim ljudima koji se pitaju ,,Zašto žrtva jednostavno nije otišla na prvi znak nasilja?” Zato što nasilje nije uvek očigledno i ogoljeno. Ono se krije pod maskom različitih stavova i akcija, zamagljujući rasuđivanje.
Cikličnost nasilja
Važno je podcrtati još jednu stvar koju je ovaj film dobro uradio, bez obzira na sve neuverljivosti i nekonzistentnosti u radnji. Naime, ,,Sa nama se završava” pokazuje problematiku položaja i mogućnosti žrtve da ,,razbije točak” i suprotstavi se nasilju. Lili je druga generacija koja trpi nasilje. Njena majka nije uspela da izbavi sebe iz identične situacije, i ma koliko to zvučalo strašno izgovoreno naglas, njena ćerka je upravo zbog poznavanja ovog problema smogla snage da učini suprotno.
Prepoznavanje cikličnosti nasilja je jedan od razloga zbog kojih ova junakinja uspeva da se suprotstavi nasilniku, ne želeći da ga produži i time ostavi tragove na svojoj ćerki. Daleko od toga da ovim tvrdimo da je njena majka želela suprotno. Jednostavno je reč o tome da Lili može da pogleda na život svoje majke, sebe kao deteta i sebe kao žene, a onda i da zbog toga tačno vidi kako će izgledati i njen život i život njenog deteta sa nasilnikom. Upravo taj jedinstveni uvid je ono što joj daje snagu da vidi da: ,,Mi lomimo obrazac, ili obrazac lomi nas”.
Uz to, treba naglasiti i da ljudi koji su u detinjstvu doživeli neku vrstu fizičkog ili psihičkog zlostavljanja takođe često doživljavaju isto ili slično u odrasloj dobi. Ovo se često može učiniti nerazumljivim. Zašto bi neko dozvolio da mu/joj se ponovo dese bolne stvari? Čovekova psiha je kompleksna, i mada neko može znati šta za njega ili nju nije dobro, takođe može trpeti nasilje na nesvesnom nivou iz različitih razloga, kao što su osećaji straha, nesigurnosti i sramote, ali i nade da će u novom odnosu ,,ispraviti” ono što nije bilo u redu u starom.
Ovaj fenomen je takođe predstavljen u filmu kao veoma važan aspekt o kome treba misliti i razgovarati, baš zbog toga da bi se proširila svest o problemu i cikličnost nasilja prekinula.
Problem dvostruke interpretacije u ,,Sa nama se završava”
Čitajući komentare na filmskim platformama i društvenim mrežama, pronašle smo da postoje mnogi ljudi koji smatraju da film ,,Sa nama se završava” romantizuje nasilje. Mi ga nismo ovako doživele, iako shvatamo zašto bi neko to pomislio.
Vratimo se na trenutak na sve one romantične i zabavne momente sa početka filma. Zaista, Rajl je ono što bismo nazvale savršenim muškarcem iz romantičnih komedija, i teško je odoleti njegovom šarmu. Ali, da li je to romantizovanje? Reklo bi se da je pre reč o preciznom opisu nasilnika, o kome smo već govorile, posebno s obzirom na to da pokazuje kako je lako da se takva osoba dopadne bilo kome.
Dobra predstava negativnog junaka teško da je njegova romantizacija. Kraj ,,Sa nama se završava” insistira upravo na prekidanju točka nasilja i važnosti zalečenja.
Naposletku, neko može prigovoriti ovom filmu da pokušava da probudi razumevanje i opravda nasilnika tako što uvodi u priču njegovu tragičnu prošlost. Činjenica da je Rajl slučajno usmrtio svog malog brata opalivši tokom igre iz stvarnog pištolja njegovog oca pojavljuje se kao objašnjenje razloga njegovog besa koji se lako pretače u nasilje. Ali, daleko od toga da smo mi razumele da ovaj film time hoće da opravda njegove postupke.
Objašnjenje razloga zbog kojih je neka osoba nasilna nije jednako njenom opravdanju. Mada se može reći da se u filmu Lili prema Rajlu ophodi nešto nežnije nakon što sazna istinu o njegovoj prošlosti, što doista deluje neuverljivo, ona mu i dalje ne oprašta za ono što je on učinio prema njoj — jer ništa ne može opravdati nasilje, i svako je odgovoran za sopstvene postupke.
Kakve god primedbe možemo da mu damo, ovaj film briljira u predstavljanju jednog važnog fenomena, a to je da nasilna osoba nije određeni ,,tip” koga se treba čuvati i plašiti. Nasilna osoba može biti i savršeno uspešna, pažljiva i puna ljubavi i velikih gestova — i može se nalaziti svuda oko nas. Koliko god zastrašujuće ovo bilo, važno je da se o tome razgovara, upravo da bi što više ljudi moglo da prepozna nezdrave odnose i iz njih izađe na vreme, što, naposletku, ovaj film i čini.
Izvor naslovne fotografije: Freepik