Čini se da nijedan brend iz automobilske industrije ne privlači oči javnosti baš kao Tesla. Dok neki drugi brendovi i auto kompanije zasigurno uživaju veću popularnost i beleže veći broj prodaja, Tesla definitivno prednjači u broju kontroverzi koje je okružuju.
Zaljubljenici i zaljubljenice u svet automobila sigurno znaju za brojne kritike koje su Teslini električni automobili zaradili zbog lošeg kvaliteta izrade i pouzdanosti. Tu su, nažalost, i brojne najave koje je Elon Mask, izvršni direktor kompanije, pravio nonšalantno preko društvenih mreža (posebno Twitter-a, odnosno sadašnjeg X-a, koji trenutno i poseduje), a koje su se ispostavile kao isprazna obećanja. Najverniji fanovi industrije će se zasigurno setiti i javnih promašaja kao što je razbijanje stakla na Cybertruck-u prilikom demonstracije neprobojnosti istog tog stakla.
Ali, stvari bi čak i bile ,,dobre” za Teslu da su ovo bili jedini incidenti tokom godina. Tesla se, nažalost, takođe našla u fokusu javnosti zbog brojnih požara koje su izazvali njeni električni automobili i time ugrozili veliki broj ljudskih života. Ova kompanija je, zatim, nekoliko puta bila na meti kritike i osude zbog loših radnih uslova, diskriminacije i uznemiravanja na radnom mestu, niske bezbednosti na radnom mestu i lošeg funkcionisanja autopilota, inovativne funkcije koja je trebalo da Teslinim električnim modelima obezbedi skoro potpuno autonomnu vožnju.
Ako sve ovo uzmemo u obzir, činjenica da se Tesla i ove godine ponovo nalazi na trnovitom putu ka uspehu zapravo i ne začuđuje. Veliki broj otpuštanja radnika i radnica i značajan pad prodaje gotovo dolaze kao očekivani rasplet čitave priče oko Teslinih kontroverzi.
Otkazivanje planova i obećanih Tesla modela, plus pad akcija
Kako navodi Rojters, ranije ove godine, Tesla je odustala od proizvodnje jeftinog električnog vozila koje je bilo planirano za širu publiku. Naime, ova kompanija je po osnivanju prvo fokusirala svoju proizvodnju na luksuzne automobile, kao što je Cybertruck, da bi skupljanjem veće količine inicijalnog kapitala uspela da potpomogne proizvodnju vozila za mase.
Ipak, čini se da je Tesla i dalje daleko od svoje glavne vizije — da proizvodi i prodaje električna vozila za sve vrste kupaca i time ih popularizuje u odnosu na vozila sa motorima na unutrašnje sagorevanje. Na proleće ove godine, deonice ove automobilske kompanije su pale čak za 5.2%, što je jednako 30 milijardi dolara u tržišnoj vrednosti i doprinosi celokupnom padu akcija od čak 33% za ovu kompaniju do sada u ovoj godini.
Iako je Elon Mask uspeo da povrati nešto od izgubljene vrednosti kroz žurne ,,tvitove” (ili x-ove?) o novom robo-taksiju koji bi trebalo da zapali tržište svojom sposobnošću da razvozi ljude bez manuelne intervencije, efekat je bio trenutan. Umesto najavljenog 8. avgusta, robo-taksi bi po najnovijim vestima trebalo da se pojavi tek negde u oktobru, što je još jedno otkazivanje plana koje je momentalno dovelo Tesline akcije do pada od 8%.
Po svemu sudeći, 2024-a će biti prva godina u kojoj će Tesla usporiti sa profitom nakon nekoliko veoma uspešnih godina. Po daljim navodima Rojtersa, razlog pada akcija i potražnje za Teslinim modelima je verovatno u pojačanoj konkurenciji koja dolazi iz Kine u formi električnih vozila koja su sada dostupna i za oko $10,000.
Uprkos činjenici da će ova godina biti puna izazova za sve auto kompanije, ne samo za Teslu, Toyota i General Motors i dalje beleže solidan rast akcija i potražnje. Dakle, osim žustrog rivalstva sa Kinom, tu su i drugi faktori koji, čini se, ove godine ometaju Teslin dalji uspon na tržište.
Smanjenje troškova kroz otpuštanje 10% radne snage
Ako pad akcija na tržištu nije u potpunosti ukazao na teškoće koje doživljava Tesla, onda je smanjenje celokupne radne snage od 10% definitivni znak finansijskih izazova. Nakon pada prodaje i povećanja konkurencije u industriji električnih automobila, otpuštanja su za ovu kompaniju došla kao način da se izbori sa pritiscima, posebno jer se veliki deo ulaganja u Tesli upravlja ka skupocenoj tehnologiji za autonomne sisteme i luksuzan, inovativan dizajn (čitaj, neprobojno staklo i nevidljive ručke).
Među otpuštenom radnom snagom, kompaniju su napustila i dva vodeća imena iz Tesle, izvršni direktor u sektoru razvoja baterija, Drew Baglino, i zamenik predsednika za odnose sa javnošću, Rohan Patel. Ovo je samo po sebi razlog za brigu svih onih koji/e već ulažu velike investicije u ovu kompaniju, ili to tek planiraju da učine u budućnosti.
Dok Elon Mask tvrdi kako se Tesla priprema za novi stepen razvoja kroz smanjenje troškova, pitanje o budućnosti ove kompanije trenutno je neizvesnije nego ikada do sada.
Izvor naslovne fotografije: Freepik