Reklame velikih brendova su prvo, a često i jedino, što vidimo na televiziji, bilbordima, društvenim mrežama, novinama i ostalim medijima, kako štampanim, tako i digitalnim. Razlog za ovo je jednostavan — veliki budžeti.
Korporacije i velike firme imaju pristup većim fondovima za finansiranje od malih, lokalnih radnji, te samim tim imaju veći budžet za tehnologiju i marketing, operišu na velikom broju lokacija i nude razvijene web odnosno online usluge, iliti kupovinu preko interneta koja je danas u ogromnoj potražnji. Zbog toga što velike kompanije nude ogroman broj proizvoda, one dobijaju i povoljnije cene prilikom otkupa robe. Na sve to, one često i lako dobijaju podršku sponzora, ali i banaka, koje su sumnjičave prema malim, lokalnim kompanijama zato što, zbog svega navedenog, podrazumevaju veći rizik poslovanja.
U tom začaranom krugu, mali proizvođači i proizvođačice se susreću sa nizom izazova da bi opstali i opstale na prezasićenom tržištu. Zato ne čudi što sve više viđamo zatvorene izloge onih malih radnji sa tendama koje smo voleli i volele godinama zbog nemerljivog kvaliteta, ali i personalizovane usluge i dragih lica.
Ako je i vas erupcija novootvorenih marketa, šoping centara i ostalih vrsta trgovinskih lanaca povukla da promenite svoje potrošačke navike, setite se one stare izreke: ,,Dobre navike ne treba menjati!” Evo nekoliko razloga zašto je dobro kupovati lokalno — i za vas i za društvo u kome živite — a naročito pred i tokom novogodišnjih praznika, kada u proseku svi i sve kupujemo nešto više hrane, pića i raznih proizvoda za poklone, da počastimo sebe, i nama drage ljude.
Ekonomski rast zajednice
Studije sprovedene širom Amerike tokom 2022. godine su došle do zaključka da svaki dolar potrošen lokalno vraća tri dolara lokalnoj ekonomiji. To znači da lokalna kupovina generiše tri puta više novca za specifičnu zajednicu nego kupovina u velikim trgovinskim lancima, a naročito kupovina preko interneta.
Računica je jednostavna. Ogroman procenat onoga što male radnje rade jeste i ostaje na lokalnom nivou, od otvaranja novih radnih mesta preko nabavke dobara pa do plaćanja poreza i donacija. To nije slučaj sa velikim trgovinskim lancima, a naročito ne sa velikim inostranim kompanijama koje lokalno samo imaju otvorene ekspoziture. U ovom slučaju, većina novca zapravo ,,odlazi negde preko”, van zajednice i, uopšte, granica države.
Kupovati lokalno je, dakle, dobro jer direktno (pozitivno) utiče na ekonomski razvoj specifične zajednice — a bolja ekonomija dalje unapređuje druge aspekte društva.
Očuvanje karaktera i kulture zajednice
Zamislite da svaki grad na svetu ima da ponudi samo iste radnje sa istim proizvodima. Svi bi međusobno ličili po karakteru.
Male radnje daju pečat svakoj zajednici, čineći je jedinstvenom. Samo pomislite na lokalnu pekaru koja pravi baš taj domaći hleb (ili burek!) koji obožavate, a recept se prenosio generacijama, i ne možete ga pronaći nigde drugde. Ili se setite one radnje u kojoj kupujete ručno rađeni nakit, pa vam je svaka kupovina drugačija, i uvek nosite par minđuša ili prstenje koje niko drugi nema. Ili one radnje gde nabavljate med sa porodičnim imenom i logoom, a znate čak i na kojim livadama su ga pčele sakupljale.
Primera je mnogo, i svaki od njih ilustruje po neki način na koji se čuva duh i karakter lokalne zajednice. A osim toga, male radnje pomažu u očuvanju lokalne kulture tako što investiraju u lokalna udruženja, događaje, spomenike i drugo. I mada i velika preduzeća ponekad čine isto, veće su šanse da će lokalni preduzetnici i lokalne preduzetnice podržati zajednicu u koju su i sami i same investirani i investirane, kako društveno tako i ekonomski.
Dobar efekat na životnu sredinu
Da li ste nekad zagledali ili zagledale etikete na voću i povrću koje se prodaje u trgovinskim lancima a dostupno je u Srbiji? Uzmimo za primer beli luk. Ako okrenete vreću sa belim lukom, može se desiti da na deklaraciji uopšte ne bude Srbija već Holandija ili kakva druga zemlja iz Evrope ili sveta. Sada pomislite ima li smisla, ekonomski i ekološki, da povrće koje se u izobilju proizvodi u našoj zemlji dolazi preko sveta do nas, kamionima i avionima, da bismo ga kupili ili kupile za ručak?
Male piljare i pijace, sa druge strane, većinski dobavljaju lokalne proizvode ili proizvode ono što prodaju. To znači da u procesu dostavljanja proizvoda i njegove prodaje ima značajno manje koraka, a samim tim, i manje negativnog učinka na životnu sredinu.
Da bi dostavile robu do vas, lokalne radnje utroše manje goriva na prevoz. A, budući da su male, one troše i manje energije za operisanje i proizvode manje otpada.
Računica je, ponovo, jednostavna. Kupovati lokalno znači kupovati odgovornije prema planeti.
Bolji kvalitet i veća inovativnost
Bilo bi pogrešno i neutemeljeno tvrditi da male radnje uvek proizvode kvalitetniju robu od velikih kompanija — ali to je, defakto, čest slučaj, naročito kada je reč o određenim industrijama i lancima. Najočigledniji primer za upoređivanje su prodavnice poput AliExpress-a i Temu-a, koje za neverovatno niske sume novca nude sve moguće vrste proizvoda. Tako se neminovno postavlja pitanje, kako su, odakle i od čega izrađeni ti proizvodi, da bi mogli tako malo da koštaju — i koliko je plaćena radna snaga?
Da, kuhinjska daska za sečenje će vas koštati koji dinar više ako je kupite kod lokalnog stolara. Ali, u tom slučaju ćete znati ko je tu dasku odradio, za koliko vremena, od kojih materijala i gde. I znaćete da će taj isti stolar potrošiti novac na lokalne namirnice ili uložiti da se popravi ograda lokalne škole.
Daska sa Temu-a vam se može brzo izvitoperiti i završiti u smeću. Daska iz lokalne radnje će vam verovatno trajati godinama.
Kao što smo spomenule, lokalne radnje takođe nude unikatne proizvode koje često ne možete pronaći na drugim mestima. Tako njihova inovativnost i raznovrsnost ponude može postati vaša inspiracija za darivanje. U lokalnim radnjama je verovatnije da ćete pronaći neobičnije i personalizovanije poklone za drage osobe, pa ćete biti omiljeni ili omiljene u društvu, ali i oslobođeni ili oslobođene večnog pitanja: ,,šta kupiti sledeće za poklon”?
Personalizovana usluga
Na samom kraju ali ništa manje važna je i personalizovana usluga koja je karakteristična za male, lokalne radnje. Može li se kafa u jednoj od nebrojeno mnogo kafeterija u lancu meriti sa onom koju popijete u komšiluku, gde vam se piće sprema čim kročite na vrata, i pita za posao, ljubimce ili decu? Ili kupovina gotovih jela u marketu meriti sa ručkom u lokalnom ekspres restoranu, gde vam preporučuju jelo za taj dan i čuvaju jela koja volite?
Kupovati lokalno, u tom smislu, znači i stvarati veze i odnose u zajednici koje nadilaze prolazan karakter kupovine kao takve. Naravno, ovo ne znači da ćete baš sve proizvode koji su vam potrebni moći da pronađete lokalno, ili da će vam kupovina na lokalu biti uvek finansijski dostupna. Ali, za početak, svi i sve možemo da uložimo malo truda da podržimo male proizvođače i proizvođačice koji podržavaju i nas, i tako načinimo korak ka stabilnijim i solidarnijim zajednicama, kako ekonomski tako i društveno. A to će se kasnije lako preliti i na šire društvene grupacije.
Izvor naslovne fotografije: Freepik