Poslednjih nekoliko godina, oči čitave javnosti su uprte ka velikim proizvođačima automobila u iščekivanju ko će biti prvi koji će proizvesti potpuno autonomni automobil. Koncept auta koji ,,sam sebe vozi” i ne zahteva nikakav ljudski upliv tokom vožnje nije nov, ali je daleko od jednostavnog. Postoji niz bezbednosnih faktora koji igraju ulogu u razvitku jednog ovakvog sistema, što je potpuno očekivano ako se uzme u obzir da automobil sa autonomnim sistemom vožnje radi na softver koji je, slično bilo kojoj mašini, sklon greškama.
Tesla je, nažalost, pravi primer kako vrtoglavi razvitak autonomnog automobila može poći po zlu. Naime, ova američka auto kompanija je u 2023-oj morala da povuče dva miliona automobila nakon što su državne službe ustanovile da njihov sistem ne radi dovoljno da osigura da ljudi iza volana obraćaju dovoljno pažnje na put. Sve ovo je došlo nakon niza saobraćajnih nesreća sa zastrašujućim posledicama.
Ipak, rad na razvitku autonomnih automobila se nastavlja, i čini se da je trenutno Mercedes preuzeo vodeću ulogu u tome da dizajnira u potpunosti inovativan i siguran softver koji će vozačima i vozačicama dozvoliti da dođu od tačke A do tačke B ne dodirujući volan i pedale.
Nivoi automatizacije u vozilima
Kada je u pitanju sistem automatizacije u vozilima, reč je o upotrebi tehnologije i veštačke inteligencije koja dozvoljava softveru unutar vozila da ,,pomaže” korisnicima tokom vožnje tako što će automatski obavljati neke — ili sve — vozačke operacije. Na primer, mnogi automobili već imaju neke karakteristike automatizacije, kao što su automatsko kočenje u slučaju opasnosti ili upozorenje o napuštanju trake. Ipak, ove karakteristike su daleko od toga da čine potpuno autonomni automobil.
Society of Automotive Engineers iliti SAE International, američka kompanija koja se bavi standardima u saobraćaju, podelila je automatizaciju u vozilima na šest nivoa, u zavisnosti od toga koliko naprednu tehnologiju kompanije koriste.
- Nivo O obuhvata vozila koja nemaju nikakvu automatizaciju iako mogu imati njene karakteristike, kao što su bezbednosna upozorenja ili intervencije tokom vožnje (na primer, automatsko kočenje u slučaju opasnosti).
- Nivo 1 predstavlja vozila sa sistemom automatizacije koji asistira ljudima tokom vožnje (na primer, automobil sam može da kontroliše brzinu ili upravljanje volanom ili pomogne prilikom parkiranja).
- Nivo 2 obuhvata sistem automatizacije koji dozvoljava automobilu da sam kontroliše brzinu i upravljanje volanom, pritom motreći na okolinu tako da može sam da vozi u određenim uslovima — u okviru ovakvog sistema, automobil će upozoriti čoveka kada mora da preuzme kontrolu nad vozilom.
- Nivo 3 predstavlja autonomne sisteme koji dozvoljavaju automobilima da voze sami u većini normalnih saobraćajnih uslova, ne zahtevajući od vozača ili vozačice da preuzme da bi kočio/la — ipak, ovakav sistem će odgovornost prebaciti na čoveka pod ekstremnim uslovima puta i vremena.
- Nivo 4 je stepen automatizacije u kome automobili mogu da voze samostalno i u normalnim i zahtevnim saobraćajnim uslovima, ne zahtevajući od vozača ili vozačice da preuzmu — u slučaju da automobil ne može da ,,izgura” sam kroz ovakve uslove, on će prosto ukočiti i zaustaviti se.
- Nivo 5 je najviši stepen automatizacije koji dozvoljava automobilima da voze sami, bez ljudskog upliva, u svim uslovima i situacijama.
Kao što uvod i nagoveštava, trenutno nijedna auto kompanija nije uspela da proizvede autonomni automobil nivoa 5.
Status Mercedesovog autonomnog sistema
Kao što smo spomenuli, Mercedes je trenutno najdalje otišao kada je reč o automatizaciji vozila. Njegovi modeli S klase i prvi luksuzni električni automobil koji tek treba da stigne na tržište — veličanstveni EQS Sedan — mogu da se pohvale Drive Pilot-om, odnosno sistemom automatizacije vozila nivoa 3.
Mercedesov Drive Pilot koristi niz naprednih senzora da omogući S klasi i EQS-u da voze samostalno u normalnim ili određenim saobraćajnim uslovima. Ovo je ujedno i prva tehnologija takve vrste da je dobila oficijelni sertifikat za nivo 3 od gore spomenute SAE organizacije.
Ono što je zanimljivo jeste da Drive Pilot tokom samostalne vožnje dozvoljava osobama iza volana da na masivnom centralnom displeju gledaju snimke, igraju igrice ili se uključe u razne drudge aktivnosti. Ipak, vozači i vozačice moraju da budu na oprezu i preuzmu kontrolu nad vozilom kada im ono to zatraži — ili kada oni ili one smatraju to neophodnim.
Mercedesova inovativna tehnologija koristi niz kamera, radar pod nazivom Light Detection and Ranging (LiDAR), ultrazvučne senzore i antenu da zabeleže uslove oko vozila i tako prilagode ponašanje vozila. Ovo dozvoljava autonomnom sistemu da napravi 3D sliku puta i okoline i zabeleži osnovne znakove i uslove.
Zbog bezbednosti učesnika i učesnica u saobraćaju, međutim, Drive Pilot može da radi samo na odobrenim moto putevima, u saobraćajnim gužvama gde je ograničenje brzine ispod otprilike 60 kilometara na sat, po danu i dobrim vremenskim uslovima. Takođe je neophodno da u blizini nema radova na putu i da kamera iznad vozača ili vozačice može da prepozna da je ljudska osoba tu i na oprezu.
Za sada, ovo je izvodljivo samo na glavnim putevima u Kaliforniji i Nevadi u Americi, ali je pitanje vremena kada će se dozvoljene rute i uslovi proširiti — kao i kada će Mercedes razviti svoj autonomni automobil nivoa 3 i dostići preostala dva nivoa.
Izvor naslovne fotografije: Mercedes Media UK