Osnovana još 1937. godine u Nemačkoj, automobilska kompanija Volkswagen (VW) se ponosi dugom i uspešnom istorijom. Popularan u celom svetu, a naročito u Evropi, ovaj brend je tokom vremena postao sinonim za dobar kvalitet i jedinstven dizajn koji se prvenstveno obraća ,,običnom” čoveku.
Još od ranih početaka, Volkswagen se trudio da razvije automobile koji će biti pristupačni masama, a istovremeno izgledati dovoljno luksuzno i privlačno da svako želi da ih ima, bez obzira na društveni i ekonomski status. Volkswagen Beetle, kod nas poznat kao Buba, je bio prvi automobil ovog brenda koji je postigao ovaj cilj, ostvarivši prodaju od 21.5 miliona jedinica samo tokom proizvodnje prve generacije. Ipak, čini se da je Volkswagen Golf bio taj model koji je u potpunosti sjedinio praktičnost i ekonomičnost sa luksuznijim dizajnom, što potvrđuje i činjenica da se i dan danas nalazi u prodaji.
VW Golf je, naime, svetlost dana ugledao pre tačno 50 godina, i ubrzo postao najreprezentativniji model ovog nemačkog brenda. Od samog starta, ovaj hečbek je bio zamišljen kao savršen spoj suprotnosti. Dizajniran je kao kompaktan, ali istovremeno i prostran auto za svoju klasu koji bi pružio kupcima dinamičnu, ali i bezbednu vožnju, pozicionirajući se tako i kao auto za individue i za celu porodicu.
Ovakav sveobuhvatni dizajn je brzo privukao različite vrste kupaca, i već dve godine nakon lansiranja 1974-e, prodat je prvi milion VW Golf modela. Danas ta brojka iznosi čak 37 miliona, što čini VW Golf jednim od najuspešnijih i najprodavanijih automobila u čitavoj istoriji evropske automobilske industrije — a samim tim, i jednim od najvažnijih modela za VW.
Zato ne čudi što je ovaj nemački brend izdvojio vreme i resurse da proslavi 50 godina postojanja VW Golf modela, koristeći priliku da najavi i novu eru koja ga očekuje.
Osam generacija svetski poznatog VW Golf modela
VW Golf je napredovao i razvijao se kroz čak osam generacija, od kojih je svaka pojedinačno bila — i ostala — veoma popularna širom sveta, ali i u Srbiji.
Prva generacija (1974-1983)
Proizvodnja VW Golf modela prve generacije je započela 1974. godine. Prvi model je doneo inovativni dizajn sa prednjim motorom na vodeno hlađenje (naspram prethodnom vazdušnom hlađenju) i pogonom na prednje točkove, kao i prostran prtljažnik koji se mogao dodatno proširiti sklapanjem zadnje kupe, odnosno sedišta. Novi dizajn motora je omogućio ne samo bolje performanse, već smanjio i emisiju štetnih gasova.
Naspram Bube, VW Golf I je dobio nešto oštrije linije koje su se slagale sa potrebom za minimalističkim dizajnom ‘70ih godina. Dizajnirao ga je poznati Giorgetto Giugiaro.
Godine 1977-e, VW inžinjeri su predstavili i ograničenu seriju GTI modela koji je pretendovao da ostvari još bolje performanse i zadivi publiku svojim sportskim izgledom. Proizvodnja je bila ograničena na 5,000 primeraka, ali je publika toliko dobro primila ovaj model da je VW nastavio da ga prilagođava i unapređuje tokom godina, te GTI postoji i dan danas.
Čak 6.9 miliona VW Golfa prve generacije je prodato širom sveta.
Druga generacija (1983-1991)
S obzirom na uspeh prve generacije, VW je nastavio da radi na unapređenju Golfa, i već 1983. godine je u prodaju pustio drugu generaciju. VW Golf druge generacije je doneo čitav niz novih karakteristika, kao što je sistem protiv blokiranja točkova (ABS), pogon na sva četiri točka i kontrolisani katalizator.
Novi model je takođe dobio nešto više prostora iznutra i ekonomičniji motor. Dizajn je unapređen da bude aerodinamičniji, ali je zadržao prepoznatljiv ,,Golf” izgled. Osim kao hečbek, VW Golf druge generacije je takođe bio dostupan i kao kabriolet i kao limuzina. Godine 1989. se pojavio i zadivljujući Golf II Rallye G60, dizajniran specijalno za moto trke.
VW Golf druge generacije je prodat u 6.3 miliona primeraka dok ga nije zamenio novi model 1991. godine.
Treća generacija (1991-1997)
Svet se drastično promenio tokom ‘90-ih godina. Po završetku Hladnog rata, ljudi su počeli da žive nešto rasterećenijim životom, što je samo po sebi probudilo nove nade i želje. Ukus u modi, muzici i mnogim drugim sferama se drastično promenio.
Usled te promene duha, međutim, VW Golf je ostao da stoji kao stabilna konstanta. Jednostavan dizajn ovog modela ostao je moderan, mada je treća generacija, od 1991. godine, uvela i nešto zaobljenije linije i poznate oble farove. Dodate su i nove sigurnosne karakteristike, kao što su vazdušni jastuci.
Ono što je VW Golf treće generacije pružio novim mušterijama jeste sloboda izbora. Prvi put se na tržištu pojavio Golf Estate, odnosno sedan sa dovoljno prostora za porodice, a ponovo se pojavio i karavan i unapređeni GTI za sve one koji/e su čeznuli/e za još boljim performansama. Svetlost dana ugledao je i prvi motor sa šest cilindara (VR6), tempomat i dizel motor sa direktnim ubrizgavanjem.
VW Golf treće generacije je dobio nagrade za najbolji evropski auto godine, kao i za najbolji auto godine na svetskom nivou. Čak 4.83 miliona ovih modela je proizvedeno i prodato, zaokružujući sveukupan broj proizvedenih Golf modela na 15 miliona.
Četvrta generacija (1997-2003)
Više nego obe unapređene verzije VW Golf modela pre njega, VW Golf četvrte generacije je doneo istinski moderan dizajn koji je odgovarao početku 2000-ih godina. Nizak na putu, zaobljenih linija i farova (koji su postali i duži i tanji) i sa sistemom pomoćnih kočnica, ovaj model je postavio novi standard kvaliteta i dizajna za hečbekove.
Sa ovom generacijom VW Golfa došle su karakteristike kao što je elektronska kontrola stabilnosti (ESC), pogon na sva četiri točka i menjač sa šest brzina. Godina 2002-a je takođe zabeležila rođenje famoznog VW Golf FSI (Fuel Stratified Injection; direktno ubrizgavanje goriva; prim, prev). Da ne spominjemo da je odmah nakon toga nastao i VW Golf R32, legenda među ostalim varijantama, ultimativni sportski model sa maksimalnom brzinom od 250 km/h i automatskim menjačem.
VW Golf IV je takođe prvi imao sistem navigacije i ksenon sijalice, a proizveden je u čak 4.99 miliona primeraka.
Peta generacija (2003-2008)
VW Golf pete generacije je ustanovio ono što nazivamo modernim autom za savremeno doba. Iako je četvrta generacija donela mnoge važne novitete, peta generacija je otišla korak dalje u savremenom dizajnu, posebno unutrašnjem komforu.
VW Golf V je došao sa dodatnim vazdušnim jastucima, unapređenim amortizerima, menjačem sa sedam brzina, senzorima za kišu, pokretnim šiberom i, možda najvažnije od svega, motorom sa direktnim ubrizgavanjem benzina sa turbopunjenjem na modelu GTI.
Još jednom je VW Golf pete generacije potvrdio da njegov bazni dizajn ne mora da se promeni da bi ostao popularan — potrebno je bilo samo unapređivati osnovu novim karakteristikama. VW Golf V je zadržao sportski izgled svog prethodnika i odveo ga korak dalje sa svetlima integrisanim u samu haubu, te je još više podsećao na trkački auto.
Čak 3.4 miliona Golfa pete generacije je proizvedeno do 2008. godine, kada ga je zamenila nova generacija.
Šesta generacija (2008-2012)
Kao i sa prethodnim modelima, VW Golf šeste generacije je dobio još više sigurnosnih karakteristika da bi unapredio bezbednost na putu, kao što su na primer vazdušni jastuci za kolena, automatska pomoć pri parkiranju i kontroli osvetljenja i adaptivni tempomat. Zato je VW Golf VI i dobio maksimalnu ocenu na bezbednosnom testiranju u slučaju sudara koji je sproveo EuroNCAP, a zatim i proglašen za najbolji auto godine 2009.
Opšte uzev, VW Golf šeste generacije je uveo mnoge od onih karakteristika koje ljudi danas smatraju neophodnim u svakom modernom autu. Prvenstveno su to automatski pomoćni sistemi, kao gore spomenuti adaptivni tempomat ili pomoćni sistem parkiranja, ali i novi motori, posebno turbo dizel motori (famozni TDI), i Common Rail sistemi (zajednička šina; prim. prev) koji su omogućili bolji performans i veći komfor tokom vožnje, a niži utrošak goriva.
VW Golf VI je proizveden u 2.85 miliona modela.
Sedma generacija (2012-2019)
Naviknuti na zaobljene farove i linije, fanovi VW Golf modela su doživeli iznenađenje kada su novu, sedmu generaciju ovog hečbeka videli/e sa tankim farovima i značajno oštrijim linijama. Osnova svih dotadašnjih generacija je ostala prepoznatljiva, ali VW Golf VII je doneo značajne novitete.
VW je sa šestom generacijom svog legendarnog Golf modela želeo da smanji emisiju štetnih gasova, a zadrži bezbednost na jednako zavidnom nivou. Zato je smanjio težinu ovog automobila za čak 100 kilograma, što je omogućilo manji utrošak goriva za oko 23%, a istovremeno nije ugrozio bezbednosne karakteristike. Štaviše, VW Golf VII je dobio nove moderne karakteristike, kao što je funkcija nužnog kočenja u uslovima gradske vožnje i automatska kontrola odstojanja.
Od 2014. godine su na tržište došle i električne verzije modela sedme genenracije. Oko 6 miliona modela VW Golf VII su prodati od 2012. do 2019. godine, učinivši ga jednim od najprodavanijih automobila na svetu.
Osma generacija (2019)
Osma generacija VW Golf modela trenutno piše istoriju. Ova najnovija varijanta se fokusira na digitalne aspekte vožnje i donosi čitav niz pomoćnih autonomnih sistema, kao i inovativan sistem pogona na sva četiri točka i dinamičku kontrolu šasije za još udobniju vožnju i bolje performanse.
Od 2019-e godine, više od milion primeraka ovog modela je prodato do ove godine, koja obeležava upliv nove varijante iste generacije na tržište.
Šta nam donosi budućnost: Jedinstveni VW Golf VIII obeležava 50. godina ove linije
Preko 37 miliona VW Golf modela je proizvedeno i prodato u toku 50. godina postojanja ove linije. Zato ne čudi što je ovaj nemački auto brend odlučio da godišnjicu ovog hečbeka proslavi tako što će lansirati novu varijantu osme generacije.
VW Golf VIII ove godine dolazi sa izmenjenim prednjim dizajnom, odnosno novim LED svetlima, ali i inovativnom prednjom rešetkom i još oštrijim linijama na stranama i zadnjem delu automobila. Osim vizuelne modernizacije, nova varijanta donosi informaciono-zabavni sistem nove generacije, sa sve inteligentnom glasovnom pomoćnom tehnologijom u koju je integrisan ChatGPT. Hibridna verzija ovog modela je takođe dobila unapređene performanse sa dometom od oko 100 kilometara na jedno električno punjenje, a tu su i mnoge nove varijante motora koje možete izabrati u zavisnosti od toga da li želite bolje performanse ili veću ekonomičnost.
Sve u svemu, 2024 VW Golf VIII ide u korak sa vrtoglavim tehnološkim napretkom da bi ispunio nova očekivanja savremenih kupaca. Da li će ostati poznat kao ,,Das Auto” odnosno ,,Taj auto”, označavajući ultimativno vozilo koje predstavlja sva ostala vozila svoje klase kvalitetom dizajna i performansi, ostaje samo da nagađamo.
Izvor naslovne fotografije: Volkswagen Newsroom
Tekstualni izvori: 50 years of Golf, Anniversary Brochure